ساير گونه هاي زيستي در اقيانوس
   Cnidarias مانند ستاره دريايي و شقايق دريايي، Ctenophoras، کرمهاي دريايي شامل phylums ها: Plathyhelminthes، Nemertea، Annelida، Sipuncula، Echiura و Phoronidas ها، Mollusca ها: نرم تن صدف دار، اسکوئيد و اختاپوس، Crustaceans، Poriferas ها: اسفنجها، بريوزوآ، اکينودرمها شامل ستاره دريايي، Urochordata، sea squirts يا tunicates ميباشند.

ماهي ها:
ماهيها يکي از بزرگترين گروه هاي جانوري هستند که در سطح زمين وجود دارند و با توجه به اينکه هنوز در محيط هاي آبي زندگي ميکنند نشان ميدهد که عوامل زيادي در تکامل آنها مهم هستند. آناتومي ماهيها شامل قلب، اپرکولوم، غدد ترشحي که توليد کننده مخاط هستند، کيسه هاي شنا، آبشش، لبها و چشمها ميباشد. ماهي در شرايط دريا و زير آب ميتواند عمل تنفس انجام دهد زيرا اکسيژن مورد نياز خود رابا استفاده از آبششهايش از آب دريا دريافت ميکند. باله ها به ماهي کمک ميکند تا بتواند در محيط آبي پايدار باقي بماند.
ماهي هاي شناخته شده عبارت هستند از: ساردين، ماهي کولي، ماهي تن، دلقک ماهي و ماهيهايي که در اعماق زياد به سر ميبرند شامل هاليبوت، ماهي روغن هستند. ماهي هاي شکارچي کوسه ها و باراکيودآ ميباشند.



ماهيها يکي از بزرگترين گروه هاي جانوري هستند که در سطح زمين وجود دارند و با توجه به اينکه هنوز در محيط هاي آبي زندگي ميکنند نشان ميدهد که عوامل زيادي در تکامل آنها مهم هستند.


پستانداران دريايي:
پنج نوع مختلف پستانداران دريايي وجود دارند.
Cetaceans شامل والهاي دنداندار (Suborder Odontoceti) هستند که خود شامل والهاي Sperm، دلفينها و porpoises ميباشند. همچنين Cetaceans داراي والهاي بالن (Suborder Mysticeti) مانند والهاي خاکستري، والهاي کوهاندار و والهاي آبي است.
Sirenians مانند نهنگ دريايي، Dugong و گونه انقراض يافته گاو دريايي.
سيلها (از خانواده Phocidae)، شيرهاي دريايي (خانواده Otariidae) و Walrus (خانواده Odobenidae) که همه جز pinnipeds ها هستند.
سمور دريايي که از خانواده Mustelidae که شامل weasels و badgers ميباشند.
خرسهاي قطبي (خانواده Ursidae) هم جز پستانداران دريايي محسوب ميشوند زيرا از نظر غذايي به دريا وابسته هستند.



پنج نوع مختلف پستانداران دريايي وجود دارند.


ريفهاي مرجاني:
يکي از سنگين ترين موجودات اقيانوس، ريفهاي مرجاني هستند. ريفها از تنوع زيادي برخوردار ميباشند. ريفها هم در آب سرد و هم در آب گرم موجود هستند. ريفهاي مناطق حاره اکثراً در آبهاي آب گرم موجود هستند. ريفها از مرجانها و نهشته هاي آهکي تشکيل ميشوند و معمولاً در بالاي رخنمونهاي سنگي در کف بستر اقيانوس قرار دارند.
در حال حاضر در زيست شناسي دريايي، ريفها و پديده النينو مورد توجه قرار گرفته است. در سال 1998، ريفهاي مرجاني واقعه سفيد شدگي براي يکبار در 1000 سال متحمل شدند. اين واقعه سبب شد که تعداد زيادي مرجان در سطح جهان به دليل افزايش ناگهاني دما در سطح دريا از بين رفتند. برخي از ريفها ميتوانند به شرايط اوليه برگردند، اما دانشمندان معتقد هستند که 58% ريفهاي مرجاني در معرض خطر قرار گرفته اند و پيش بيني ميشود که با افزايش دماي جهان وضعيت مرجانها نسبت به گذشته وخيمتر شود.



يکي از سنگين ترين موجودات اقيانوس، ريفهاي مرجاني هستند. ريفها از تنوع زيادي برخوردار ميباشند. ريفها هم در آب سرد و هم در آب گرم موجود هستند.


چگونه عوامل اقيانوسي پراکندگي انواع ارگانيسمها را تحت تاثير قرار ميدهد؟

يکي از مطالبي که در زيست شناسي دريايي به کار ميرود، اکتشاف و نقشه برداري از چرخه زندگي گونه هاي مختلف و مکاني که اين گونه ها درآن زندگي ميکنند، ميباشد. زيست شناسان دريايي تاثير جريانهاي اقيانوسي و جزرومد بر زندگي دريايي اثر ميگذارند يا اثر ساير عوامل موجود در اقيانوس را در رشد، پراکندگي و زندگي گونه هاي دريايي بررسي ميکنند. اخيراً از دستگاههايي مانند GPS در براي ثبت بصري وقايع زير دريا استفاده ميشود.
دانشمندان مکانهايي را که گونه هاي مختلف دريايي زندگي ميکنند و چرخه هاي زندگي خود را ميگذرانند، مورد بررسي قرار ميدهند. برخي از دستگاههايي که در زير دريا مورد استفاده قرار ميگيرند، براي تشخيص کليه چرخه هاي زندگي مناسب نيستند، زيرا شرايط کاري در اقيانوس دشوار ميباشد.



يکي از مطالبي که در زيست شناسي دريايي به کار ميرود، اکتشاف و نقشه برداري از چرخه زندگي گونه هاي مختلف و مکاني که اين گونه ها درآن زندگي ميکنند، ميباشد .


تاريخ : سه شنبه 22 دی 1388برچسب:, | 1:58 | نویسنده : محمد امین |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
  • فال عشق
  • انجمن مورفولوژی جغرافیایی